Interiørtrender og inspirasjon 2017

På onsdag fikk jeg påfyll av interiørtrender på Oslo Design Fair.
Det er så deilig med litt input av og til, og å få med seg den første dagen på den messa pleier å være lønnsomt.
Det var foredrag nesten hele dagen, og veldig mye bra!

Det startet klokka ti, med sofaprat med årets stylist, Kirsten Visdal. Der tok de for seg årets tema, som er hverdagsritualer. Disse dagligdagse ritualene gir utslag i ting vi omgir oss med. Det kan være å starte dagen med en kaffe, enten hjemme eller den man tar med seg fra kaffebaren på hjørnet. Takeaway-kaffe er skikkelig ut forresten, så kanskje ikke det. Kommer tilbake til det!

Men det kan være små ting vi gleder oss over, som håndlaget keramikk, vakkert arvegods, eller kvalitetsprodukter og bruksgjenstander vi har unnet oss og investert i.

Nå handler det nemlig om å senke skuldrene og finne hvilepulsen. I den høyteknologoske tiden vi lever i, der alt raser av gårde i et sinnsykt tempo, trenger vi et pusterom. Vi søker trygghet og balanse i hverdagen. Jeg har nok nevnt dette før, så beklager hvis jeg gjentar meg selv. Men dette preger trendene nå.

Silence

På messa i Paris som nylig var ferdig, var temaet “Silence” . “Lifestyle and style give us the silent treatment”.

Vi ser det i farge – og materialvalg, og mengden ting vi omgir oss med.

På hoteller kan vi se en trend i å skape en personlig atmosfære. En resepsjon kan ligne et stuemiljø, der man kan senke skuldrene, gjerne omgitt av myke tekstiler og grønne planter. Vi ønsker å føle oss hjemme også når vi er på reise. Samtidig vil vi også ha med oss deler av reisen hjem.

Tid har rett og slett blitt vår største luksus. Vi vil ha tid til familie og venner, de vi er glade i. Togetherness, som det så fint heter. Vi prioriterer ting som er viktige for oss. Matlaging, gjerne fra bunnen av, og selve måltidet, helst uten mobiltelefoner og dingser. Det å få tid til å prate sammen. Selv merker jeg at jeg kan fryde meg over å pakke ut varer fra en delikatessebutikk, innpakket i gammeldagse gråpapir-poser, og å dandere oster på trefat og fjøler, gjerne de pappa har laget av en gammel trestamme.

For oss nordmenn er hytta ofte viktig. Det er et naturlig sted å logge seg av, ikke trenge å være tilgjengelige hele tiden. Der kan vi tenne stearlinlys, pakke oss inn i pledd og drikke mengder med kaffe. Nordmenn drikker nemlig mest kaffe per innbygger i verden. Vi slår italienerne og. For dem tror jeg nemlig det dreier seg mye om den obligatoriske “shoten” med kaffe før de drar på jobb, vi skal kose oss med kaffen, vi. Restauranteiere i utlandet undrer seg nok over nordmenn som skal ha kaffe OG kake, og blir forbanna hvis vi ikke får det samtidig..

På hytta tar vi oss selvølgelig også tid til å gå lange turer i naturen, som vi er så avhengige av. Og det er vi fysisk også, ikke bare psykisk. Naturen gir oss den hvilen og avkoblingen hjernen trenger.

Hverdagsøyeblikk

Lisa White, leder for livsstils – og interiøravdelinegn ved WGSN ( verdens største trendbyrå altså) holdt en omfattende persentasjon av årets viktigste trender. Og hun nevnte selvfølgelig mye av det samme, at vi ønsker å bremse opp og nyte hverdagsøyeblikkene.
Design skal tilpasse seg våre hverdagsritualer. Lisa nevnte spesielt husvask, som et rituale for sin egen del. Det var hun veldig opptatt av, og hun hadde stor sans for produkter til dette, som rengjøring og dufter, samt koster og børster i alle former og varianter. Det å vaske huset, er jo å pleie det og få det til å fremstå fra sin beste side. Man fornyer og finpusser det man har. Og det er jeg jo enig i. Skal prøve å tenke sånn neste gang jeg tar storrengjøringa.

“Boring” trenger ikke nødvendigvis være negativt lenger. Dette er en trend innen kontorinnredning. “We want to be boring, so you can be creative”, har det blitt sagt i denne forbindelsen, uten at jeg rakk å notere hvem som sa det. Men det er jo noe med å gjøre plass til tankene. Less is more. Vi ønsker å kvitte oss med ting vi ikke trenger, rydde litt plass i hodet, og også på kontorpulten?

Jeg kom til å tenke på mitt siste interiørinnkjøp, stoneware fra House of Rym. Jeg syns det var så fint, måtte bare ha det. Kanskje det hadde å gjøre med den behagelige, nøytrale fargen og de enkle formene. På et spisebord, er det jo tross alt maten som skal fremheves.

Langsiktig

Vi søker inspirasjon tilbake i tid, ting med historie. Long-term design. Bærekraftighet, ektehet og kvalitet. Vi er opptatt av detaljer, som fin innpakning, og personlige, håndskrevne hilsener.
Oker, brente rødtoner, duse rosa – og grønntoner, spiller viktige roller i mote – og interiørbildet. Bruntoner er spådd en stor tilbakekomst, i mange ulike nyanser. Stoffer som fløyel og lin er fortsatt superaktuelt.

Vi oppsøker nye kulturer, reiser og inspireres av det vi ser og opplever. Vi vil gjerne føle et fellesskap og viske ut skillelinjene. Donald Trump vil bygge mur, vi ønsker ikke det.

Som følge av instagram, oppstår såkalte “hashtag-trender”. Dere har kanskje lagt merke til #fromwhereistand eller #ihavethisthingwithfloors. Dette dreier seg spesielt om gulv, men det finnes mange lignende eksempler.

Sjekk også #urbanjungle. “Indoor tropical” er en viktig trend. Jo flere planter, jo bedre. Det ser ikke ut som at det er påvei bort med det første, vi trenger det!

Nå blir det dratt enda lenger, til “hyper tropical” og “psycho-tropical“. Her bruker vi planter på nye måter, tar plante-print inn i tekstiler, mikser nye fargekombinasjoner som blått og rødt, og rødt og grønt. Kaleidoskop, eller en speiling, satt sammen av sommerfugler og blomster, her er det bare fantasien som setter grenser!

Fargede speil vil også bli viktige innen dekor, gjerne med nye former.
Blomster og planter blir sannsynligvis å se innflettet i konsepter der vi ikke er vant til å se dem. På kaffebarer, i ulike retail-konsepter. Enten de tilbys for salg, som rent dekorelement, eller begge deler. Se bildet fra Flower Boy LA.

Lisa White hadde også fokus på måltidet. Et konkret eksempel er den nye pepperkvernen fra Dolmio, som blokkerer wifi. Med andre ord, det er middag, legg vekk telefonen.

Når jeg nevner den pepperkverna, må jeg også ta med “ostrich pillow” som Lisbeth Larsen, global fargesjef i Jotun, hadde med i sitt foredrag. Den trenger vel ingen videre forklaring. Den har solgt som bare det da, så det er visst et behov! Kul gaveidé til den som har nok av alt, bortsett fra tid??

Slapp av

Lisbeth Larsen nevnte “Wind Hotel China” hvor alt skal foregå sakte, og man skal få oppleve en avslappet og rolig atmosfære, helt uten stress. Her kan man legge vekk telefonen, og prøve å motstå fristelsen til å ta selfies.
Naman Resort i Vietnam omtales som et av de vakreste stedene på jord. Det er sannsynlogvis fullt, dyrt og helt fantastisk. Blir dette for langt, kan du alltids dra på Slowfood-workshop på Ibiza.

Te-seremonier arrangeres, der man kan få lære om det rolige og avslappede ritualet som det faktisk er. Og da er det ikke snakk om noe take-away! Man skal sitte ned og ta seg tid.

Siam Discovery by Nendo i Bangkok, har kreative workshops i butikken. Her skjer det noe hele tiden, og folk står i kø for å få sitte ned og lære noe nytt, og å få jobbe med hendene. Dagens butikker har nok noe å lære av disse, og bør kanskje satse mer på happenings og den opplevelsen du kan få i en fysisk butikk. Nå til dags kan vi tross alt handle alt på nett.

Det her tror jeg var den lengste bloggposten jeg har skrevet noen gang. Ikke kjedelig av den grunn, håper jeg? Husk i så fall at boring ikke lenger er negativt! Ha en skikkelig avslappende kveld 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Siriside